Husleieloven

§ 3-4 — Betaling for strøm, vann og avløp

Skal du bidra til strøm eller vann i tillegg til husleien, har du rett til å se regnskapene. To tredjedeler av leierene kan kreve individuelle målere.

Kort svar

Betaler du et tillegg for strøm, vann eller avløp utover husleien, har du rett til å se hva det faktisk koster og hvordan det fordeles. To tredjedeler av leierene i bygget kan kreve egne målere installert.

⚖ Lovteksten — ordrett Husleieloven § 3-4
Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk.— Kilde: Lovdata

Hva betyr dette på vanlig norsk?

Mange leieforhold inkluderer et tillegg for strøm, fjernvarme, vann eller avløp. Det kan være en fast andel av byggets samlede kostnader, fordelt på leierne.

Din rett til innsyn. Betaler du et slikt tillegg, kan du hvert år kreve å se regnskapet — hva kostet strømmen totalt, og hvordan ble det fordelt mellom leierne? Du skal ikke betale mer enn din forholdsmessige andel av de faktiske kostnadene.

Retten til målere. Har dere felles varmeanlegg eller varmtvannstank, kan to tredjedeler av leierene i bygget gå sammen og kreve at det installeres individuelle målere. Da betaler hver leier for sitt faktiske forbruk — ikke en sjablongfordeling. Kostnaden for å installere målerne kan utleieren fordele på alle leierene over ett år.

Samme rett gjelder for felles vannmålere.

Eksempel

Eksempel · Marius

Marius bor i et bygg med fem leiligheter. Alle betaler 600 kr i måneden for «strøm og vann». Marius lurer på om det stemmer. Han krever å se det årlige regnskapet fra utleieren. Det viser seg at de betaler noe mer enn den faktiske kostnaden — Marius kan kreve at beløpet justeres ned.

Vanlige feil

  • Betaler strøm/vann-tillegg uten å sjekke om det er dokumentert. Be om regnskap hvert år — det er din rett.
  • Tror at flertallskravet for målere er enkelt å oppnå. To tredjedeler av alle leierene i bygget må stå bak kravet — ikke bare deg.

Hva bør du gjøre?

Be om å se regnskapet for energi og vann hvert år. Er du misfornøyd med fordelingen, ta det opp med utleieren og be om dokumentasjon. Er det mange leiere som er misfornøyde, vurder å koordinere et krav om individuelle målere.

Gratis vurdering av din sak